Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 7. október 2024Meniny má Eliška
< sekcia Zahraničie

Szijjártó obvinil Chorvátsko, že je nespoľahlivé pre tranzit ropy

Na archívnej snímke maďarský minister zahraničných vecí a obchodu Péter Szijjártó. Foto: TASR - Ján Krošlák

Tlačové oddelenie chorvátskej vlády zatiaľ neodpovedalo na žiadosti o komentár.

Budapešť 2. augusta (TASR) - Maďarský minister zahraničných vecí Péter Szijjártó obvinil Chorvátsko, že je nespoľahlivý partner pre tranzit ropy po tom, čo Európska komisia odporučila Budapešti dovážať ropu cez svojho južného suseda. TASR o tom informuje na základe správy agentúry Reuters.

Maďarsko a Slovensko začiatkom tohto mesiaca požiadali Európsku komisiu, aby zakročila a robila sprostredkovateľa po tom, ako Ukrajina zakázala tranzit ropy od najväčšieho ruského exportéra Lukoil cez svoje územie. To ohrozuje bezpečnosť dodávok do oboch krajín.

Analýza Komisie však odhalila, že v jadranskom ropovode JANAF v Chorvátsku je dostatok voľnej kapacity na zásobovanie oboch krajín ropou, ktorá nepochádza z Ruska.

"Chorvátsko jednoducho nie je spoľahlivou krajinou pre tranzit," povedal Szijjártó. "Ceny za tranzit ropy v Chorvátsku sa od vypuknutia vojny (na Ukrajine) zvýšili päťnásobne," dodal.

Napriek zdĺhavým rozhovorom o tranzitných poplatkoch sa chorvátskemu prevádzkovateľovi ropovodu JANAF a maďarskému koncernu MOL podarilo v máji 2023 podpísať ročnú zmluvu o preprave a skladovaní 2,9 milióna ton ropy jadranským ropovodom do maďarskej a slovenskej rafinérie MOL.

Szijjártó sa sťažoval tiež, že Chorvátsko neinvestovalo do budovania kapacít a nikdy nepreukázalo presnosť údaju, ktorý uviedlo pre maximálnu tranzitnú kapacitu svojho ropovodu.

Tlačové oddelenie chorvátskej vlády zatiaľ neodpovedalo na žiadosti o komentár.

Rafinérie v Maďarsku a na Slovensku sú zásobované ruskou ropou cez južný výbežok ropovodu Družba, ktorý zostal funkčný aj počas viac ako dvoch rokov vojny na Ukrajine. Ich hlavnou alternatívou sú dodávky neruskej ropy dovážanej po mori prostredníctvom jadranského ropovodu.

Európska únia zakázala dovoz ruskej ropy do svojich členských štátov v snahe odstaviť Moskvu od príjmov z fosílnych palív, ale udelila výnimku Maďarsku, Slovensku a Českej republike, aby našli alternatívne cesty a dodávky.

Zastavenie dodávok ropy z východu by podľa vyjadrenia maďarského ministra zahraničných vecí Pétera Szijjártóa dlhodobo vydalo Maďarsko a Slovensko napospas nespoľahlivým tranzitným krajinám. Šéf rezortu diplomacie to uviedol v piatok na Facebooku a poznamenal, že Chorvátsko je nespoľahlivou tranzitnou krajinou pre prepravu ropy, informuje spravodajca TASR v Budapešti.

Szijjártó pripomenul, že Budapešť pred týždňom spolu s Bratislavou sa obrátili na Európsku komisiu kvôli tomu, že Ukrajina zablokovala časť dodávok ropy potrebných pre bezpečné zásobovanie Maďarska i Slovenska.

"Včera lotyšský podpredseda EK (zodpovedný za hospodárstvo) Valdis Dombrovskis poslal list môjmu slovenskému kolegovi a mne. V ňom napísal, že Ukrajina neohrozuje zásobovanie ani Maďarska, ani Slovenska, v každom prípade však existuje ešte ďalší plynovod cez Chorvátsko, a že ho máme využiť," napísal Szijjártó, pričom tento list označil za škandalózny.

List eurokomisára podľa jeho vyjadrenia opäť dokazuje, že Ukrajinci si proti členským štátom EÚ môžu dovoliť čokoľvek, najmä ak presadzujú mier a nedodávajú zbrane.

V súvislosti s Chorvátmi Szijjártó podotkol, že "ide zrejme o náhodu", že chorvátsky premiér predvčerom napísal list predsedovi EK, v ktorom propaguje ropovod vedúci cez Chorvátsko.

Oba uvedené listy podľa neho sú dôkazom toho, že ide o akciu koordinovanú z Bruselu. "Chorvátsko jednoducho nie je spoľahlivou tranzitnou krajinou. Tranzitnú cenu ropy od vypuknutia vojny totiž zvýšili päťnásobne oproti priemerným trhovým hodnotám," podčiarkol.

Maďarský minister ďalej kritizoval Chorvátsko za to, že znemožnilo maďarskej ropnej spoločnosti MOL uzatvoriť dlhodobé zmluvy na prepravné kapacity, a že na zvýšenie kapacity svojho ropovodu nevynaložili Chorváti potrebné investície.